Αφιέρωμα: 29 χρόνια Renault Clio

Το Renault Clio είναι ένα σουπερμίνι αυτοκίνητο της κατηγορίας Β, που παράγεται από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault. Η πρώτη γενιά του μοντέλου λανσαρίστηκε τον Ιούνιο του 1990 και σήμερα βρίσκεται στην τέταρτη γενιά του. Από την αρχή της καριέρας του, αποτέλεσε ένα από τα κορυφαία σε πωλήσεις μοντέλα στην Ευρώπη.

Η πρώτη γενιά του Renault Clio παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τον Μάρτιο του 1990, Επίσημα, το Clio αντικατέστησε το Renault 5, που όμως συνέχισε να παράγεται σε περιορισμένα αντίτυπα έως το 1996 στη Σλοβενία, ως μια φθηνότερη εναλλακτική λύση. Από την πρώτη στιγμή, το Clio I σημείωσε τεράστια εμπορική επιτυχία σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, ενώ επίσης κέρδισε και το τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς για το 1991.

Το εντυπωσιακό ήταν ότι διατήρησε την μεγάλη αυτή απήχηση σε ολόκληρη την χρονική διάρκεια παραγωγής του, με την συνολική παραγωγή της πρώτης γενιάς να φτάνει τα 4 εκατομμύρια αντίτυπα. Η ίδια απήχηση στο κοινό συνεχίστηκε και στις μετέπειτα γενιές του μοντέλου.

Η δεύτερη γενιά του Renault Clio εξελίχθηκε ως το «πρότζεκτ X65» και τελικώς παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τον Μάρτιο του 1998. Λανσαρίστηκε στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο, σε 3-πορτες και 5-πορτες εκδόσεις και κυκλοφόρησε μέχρι το 2012 που εμφανίστηκε η βελτιωμένη έκδοση.

Για λόγους μείωσης του βάρους, αλλά και μείωσης του κόστους επισκευών, έφερε αρκετά μέρη από συνθετικά υλικά – για παράδειγμα, τα μπροστινά φτερά ήταν από πλαστικό, ενώ σε μερικές εκδόσεις το καπό ήταν από αλουμίνιο. Ωστόσο, η παθητική του ασφάλεια είχε σημαντικά βελτιωθεί και οι πληρέστερες εκδόσεις έφεραν πλέον και πλευρικούς αερόσακους.

Την άνοιξη του 2001, η δεύτερη γενιά του Clio ανανεώθηκε. Εξωτερικά άλλαξε κυρίως η πρόσοψη, η οποία έγινε αρκετά πιο επιθετική και με περισσότερες ακμές. Το εσωτερικό αναβαθμίστηκε πλήρως. Από πλευράς κινητήρων προστέθηκε μια σειρά πετρελαιοκινητήρων 1.5 λίτρων, σε διάφορες ιπποδυνάμεις.

Αρχικά διέθετε 8-βάλβιδους κινητήρες Renault, με κυβισμούς 1200 κ.εκ, 1400 κ.εκ και 1600 κ.εκ, οι οποίοι σταδιακά αντικαταστάθηκαν από αποδοτικότερους 16-βάλβιδους.

Η τρίτη γενιά του Renault Clio παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τον Μάρτιο του 2005 και λανσαρίστηκε τους επόμενους μήνες. Αρχικά κυκλοφόρησε σε εκδόσεις hatchback, 3-πορτες και 5-πορτες, ενώ το 2007, για πρώτη φορά στην ιστορία του μοντέλου, προστέθηκε και station wagon έκδοση, το Clio Estate.

Το Clio III ήταν το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας B που κέρδισε την ανώτατη διάκριση των 5 αστέρων στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP, ενώ επίσης κέρδισε και το τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς για το 2006.
Εφοδιάστηκε αρχικά με τους γνωστούς 16-βάλβιδους ατμοσφαιρικούς κινητήρες της Renault 1.2, 1.4 και 1.6 λίτρων. Το 2007 έγινε το πρώτο μοντέλο της Renault που εφοδιάστηκε με τον τούρμπο κινητήρα 1.2 TCE με απόδοση 100 ίππων. Από πετρελαιοκινητήρες, άρχισε να εισάγεται στην Ελλάδα με τον κινητήρα 1.5 DCi 105 PS, ενώ από τον Σεπτέμβριο του 2011 άρχισε να εισάγεται και με τον 1.5 DCi 90 PS.

Η τέταρτη γενιά του Renault Clio παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2012 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Το μοντέλο σχεδιάστηκε από τον Ολλανδό Laurens van den Acker, ο οποίος αντικατάστησε τον Σεπτέμβριο του 2009 τον Patrick Le Quément. Για πρώτη φορά στην ιστορία του Clio εμφανίστηκε 3-κύλινδρος κινητήρας, με κυβισμό 0.9 λίτρα και turbo. Οι άλλοι κινητήρες βενζίνης είναι ο 1.2 λίτρων 4-κύλινδρος, και ο 1.2 λίτρων με turbo, επίσης 4-κύλινδρος. Προσφέρεται επίσης και κινητήρας ντίζελ με κυβισμό 1.5 λίτρα, turbodiesel και 4-κύλινδρος.